Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 29 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Tam a zpátky mezi vědou a realitou: Matematické modelování v úlohách s přírodovědným kontextem (didaktický experiment)
Šmíd Ridzoňová, Ráchel ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Vondrová, Naďa (oponent)
Matematické modelování je součástí zaměření vzdělávací oblasti Matematika a její aplikace v Rámcovém vzdělávacím programu a zároveň tématem, jemuž se hojně věnují zahraniční studie. V českém výzkumu se mu ovšem nedostává velké pozornosti. Cílem diplomové práce je představit pojem českým čtenářům a vyzkoušet propojení matematického modelování s přírodovědnými tématy a realizaci modelovacích úloh v 5. ročníku základní školy. Matematické modelování je představeno jako řešitelský proces komplexní úlohy s reálným kontextem v krocích (0) uchopení úlohy, (1) tvorba reálného modelu, (2) matematizace, (3) matematické operace, (4) interpretace výsledku a (5) validace řešení. Dále je popsána kompetence k modelování, modelovací úloha a vztah k problematice slovních úloh. Zvolený kvalitativní výzkum metodou didaktických experimentů zkoumá uplatnění holistického a analytického přístupu k výuce, identifikuje obtížné kroky modelování pro žáky 5. ročníku a přináší poznatky k mezipředmětovým vztahům a organizačním formám ve výuce modelování. Výsledky výzkumu pozitivně ukázaly, že zařazení modelovacích úloh do běžné výuky a jejich propojení s přírodovědnými tématy je možné, ale přináší nové výzvy pro učitele. Kromě práce ve skupinách a strategických intervencí učitele se jako přínosná prokázala také celotřídní...
Výuka slovních úloh prostřednictvím metodických materiálů typu Porovnávání
Hrúzová, Eva ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Tato práce se zaměřuje na implementaci metodických materiálů založených na konceptu concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy. V teoretické části se práce zabývá popisem slovní úlohy a jejím vyučování ve školách, včetně role učitele a konstruktivistického pojetí. Dále se věnuje konceptu concept cartoons, který je použit jako základ pro implementaci metodických materiálů. V praktické části jsou tyto materiály implementovány v průběhu pěti vyučovacích hodin v rámci sedmého a osmého ročníku. Shrnutím výsledků lze říci, že implementace metodických materiálů využívajících concept cartoons při výuce slovních úloh na druhém stupni základní školy byla úspěšná a žáci tento nový způsob výuky hodnotili pozitivně. Jednou z hlavních výhod použití concept cartoons je podle zkušeností z mého výukového experimentu, že vytváří prostředí, v němž žáci nezažívají pocit selhání. To je proto, že chyby a obtíže při řešení úloh jsou připisovány fiktivním kresleným postavičkám. Použití concept cartoons také podporuje diskusi a interakci mezi žáky, protože často existuje více než jedno správné řešení daného problému. Tento přístup pomáhá podporovat spolupráci a rozvoj kritického myšlení. Celkově pozitivní výsledky této studie naznačují, že použití materiálů může být cenným nástrojem při výuce...
Řešení slovních úlohy typu nedokončené strategie žáky 2. stupně ZŠ
Šinkorová, Jana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Slezáková, Jana (oponent)
Cílem práce bylo pilotování metodických materiálů vzniklých v rámci projektu TAČR TL03000469 "Podpora integrace matematické, čtenářské a jazykové gramotnosti u žáků základních škol". Jde zejména o podporu slovních úloh vzájemně propojující matematickou, čtenářskou a jazykovou gramotnost žáků základní školy. Pilotáž byla provedena ve třech třídách 2. stupně základní školy a byly otestovány tři úlohy typu NES - "Myslím si číslo", "Supermarket" a "Narozeninová oslava II". Na základě pracovních listů, dotazníků vyplněných žáky, přepisů zaznamenaných rozhovorů ve skupinách a důkladné analýzy navazující práce jsem došla k závěru, že schopnost úspěšně řešit slovní úlohy není závislá na stáří žáka, ale souvisí s jeho "ochotou" řešit problémy, s jeho schopností čtení s porozuměním, porozuměním vazeb v úloze a numerickou dovedností. Zásadní při práci s úlohami tohoto typu je práce ve skupině, ve které se jednotlivci obohacují vzájemnou diskuzí nad problémem. Jejich komunikace často vede od neporozumění úloze k správnému řešení. Výsledkem práce je popis průběhu realizace metodických doporučení, ukázky analýz žákovských řešení i jejich skupinových diskuzí a několik konkrétních doporučení, ke kterým jsem v pilotáži dospěla. Klíčová slova: nedokončené strategie, strategie řešení slovních úloh, implementace...
Žákovská řešení slovních úloh se zlomky a s procenty
ADAMCOVÁ, Hana
Tato diplomová práce se zabývá tématem z matematiky, a to slovními úlohami se zlomky a s procenty. Konkrétně se tato práce věnuje žákovským řešením takových slovních úloh. Práce seznamuje čtenáře s tím, jak vybrané slovní úlohy se zlomky a s procenty řeší žáci 9. ročníků základních škol. Přibližuje čtenářům různé početní postupy, které žáci zvolili. Některé postupy se objevily častěji, jiné naopak pouze výjimečně. Každá slovní úloha je doplněna grafem, který znázorňuje úspěšnost žáků při řešení dané slovní úlohy. Dále jsou v práci zařazeny fotografie žákovských řešení pro čtenářovu lepší představu. V závěru kapitoly jsou některé slovní úlohy zpracované pomocí metody Concept Cartoons. Práce ukazuje především na úzké souvislosti mezi zlomky a procenty. A hlavně na to, jak to vidí žáci základních škol.
Pracovní listy pro výuku matematiky na druhém stupni ZŠ z vybraných témat
ONDRÁČKOVÁ, Kamila
Hlavním cílem diplomové práce je na základě pracovních listů ověřit znalosti z oblasti aritmetiky jednak žáků 2. stupně vybraných základních škol, jednak žáků vybraných víceletých gymnázií. Teoretická část diplomové práce je zaměřena na znalosti, které by každý žák měl ovládat. Praktická část obsahuje 4 pracovní listy určené pro žáky šestého, sedmého, osmého a devátého ročníku základní školy, resp. pro žáky odpovídajících ročníků víceletých gymnázií. Řešení pracovních listů s podrobným postupem jsou uvedeny v příloze diplomové práce. Součástí praktické části jsou výsledky výzkumu, které ukazují na rozdíly ve znalostech žáků daných škol.
Přístup učitele k jazykové a situační rovině matematické slovní úlohy
Viktorová, Martina ; Havlíčková, Radka (vedoucí práce) ; Macháčková, Jana (oponent)
Cílem této práce je prozkoumat, jak pracují učitelé na 1. stupni ZŠ se slovní úlohou z pohledu jazykové a situačně-kontextové roviny úlohy. Dále se práce zaměřuje na přístupy učitelů k práci se slovní úlohou a identifikaci jevů směřujících k některému z kognitivních módů - paradigmatickému či narativnímu -, které popisují J. S. Bruner (1986) a O. Chapmanová (2006). Hlavní výzkumnou metodou je pozorování učitelek při práci se slovní úlohou ve třídě, rozhovor s učitelkami a žáky. V teoretické části práce je vymezena slovní úloha a je věnována pozornost slovní úloze z hlediska jazyka a kontextu. Je zde popsán poznávací proces myšlení žáka a dva přístupy řešení problémů - narativní a paradigmatický - podle J. S. Brunera a jejich aplikace při řešení slovních úloh, které se věnovala O. Chapmanová. Dále je popsáno zakotvení slovních úloh v rámcovém vzdělávacím programu a specifikace nestandardních slovních úloh. Praktická část je postavena na kvalitativním výzkumu. Výzkum je navržen tak, aby poskytl objektivní informace o tom, jaký přístup volí učitelé při práci se slovní úlohou a jakým způsobem pracují s její jazykovou a situační rovinou. Výzkum proběhl ve dvou etapách, každá z nich je rozdělena do čtyř fází - rozhovor s učiteli o jejich běžné práci se slovní úlohou, pozorování práce učitele s...
Cesty a strategie žáků 10-12letých při řešení vybraného typu slovních úloh
Strnádková, Ivana ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Hejný, Milan (oponent)
Název: CESTY A STRATEGIE ŽÁKŮ 10-12 LETÝCH PŘI ŘEŠENÍ VYBRANÉHO TYPU SLOVNÍCH ÚLOH Abstrakt Diplomová práce je zaměřena na problematiku vybraných slovních úloh, které dělají všeobecně žákům problémy při jejich řešení. V první, teoretické části diplomové práce, jsou vymezeny a charakterizovány používané slovní úlohy, kterými se zabývá tato práce. Jedná se o slovní úlohy s antisignálem, dynamické, komplementární a grafické. V další části je jejich typologie a postupy, jak tvořit slovní úlohy. Dále jsou zde nastíněny strategie řešení slovních úloh a práce s chybou žáka i učitele. Ve druhé části práce je realizován experiment u každého z typů slovní úlohy, které jsou popsány v teoretické části, a jeho následná analýza na základě strategií žákovských řešení. Tyto strategie jsou dále podrobněji popsány, analyzovány a komentovány. Klíčová slova slovní úloha, strategie řešení, chyba, příčiny chyby, uchopení slovní úlohy
Obtíže žáků při řešení vybraných slovních úloh z výzkumu TIMSS
Matěka, Petr ; Vondrová, Naďa (vedoucí práce) ; Novotná, Jarmila (oponent)
Obtíže žáků při řešení vybraných slovních úloh z výzkumu TIMSS. (Diplomová práce.) Abstrakt Teoretická část práce obsahuje popis mezinárodních srovnávacích výzkumů, konkrétně PISA a TIMSS, a analyzuje výsledky českých žáků. Jsou vytipovány oblasti, v nichž byli naši žáci neúspěšní, a z nich byla vybrána oblast slovních úloh a jejich matematizace. Dále je vymezen pojem řešitelská strategie a uvedeny některé relevantní výzkumy z této oblasti. Jádrem práce je experimentální část, jejímž cílem je zjistit, jaké strategie žáci volí při řešení vybraných úloh ze studie TIMSS a na čem v tomto řešení selhávají, a to prostřednictvím analýzy písemných řešení žáků doplněných rozhovory s nimi. Příčiny, proč byli naši žáci v těchto úlohách v TIMSS 2007 neúspěšní, jsem hledal v chybách, kterých se řešitelé dopustili, přičemž jsem se zaměřil na to, v jaké fázi řešitelského procesu se objevily. Účastníky výzkumu byli žáci 9. ročníků základních škol, kteří řešili tři předem vybrané slovní úlohy z výzkumu TIMSS. Jejich písemné řešení bylo doplněno rozhovorem s experimentátorem zaměřeným na případné chyby a nejasnosti, které se v nich objevily. Pilotní studie se zúčastnili 4 žáci. Atomární analýza jejich řešení potvrdila vhodnost vybraných úloh k danému účelu, zpřesnila organizační stránku výzkumu a přinesla základní vhled do...
Strategie řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi
Chromá, Stanislava ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Pilous, Derek (oponent)
Cílem této diplomové práce je seznámit s problematikou řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi, uvést a analyzovat různé způsoby jejich řešení. Diplomová práce se také zabývá porovnáním strategií řešení slovních úloh řešitelných rovnicemi volených žáky, které mají již daný typ rovnice probraný, a žáky, kteří ještě daný typ rovnice nemají zvládnutý. Úvodní část práce se věnuje slovním úlohám obecně. Je vymezen pojem slovní úloha, postup, způsob a strategie řešení slovních úloh. V dalším textu jsou charakterizovány základní typy rovnic. Ke každému druhu rovnice je vybrána jedna typická slovní úloha, u které je experimentálně zjištěno, jaké strategie řešení nejčastěji žáci volí. Klíčová slova: slovní úloha, algebraická rovnice, nealgebraická rovnice, soustava rovnic
Žákovská tvorba slovních úloh jako indikátor matematické kultury žáků ZŠ
Bureš, Jiří ; Novotná, Jarmila (vedoucí práce) ; Hošpesová, Alena (oponent) ; Zhouf, Jaroslav (oponent)
NÁZEV PRÁCE: Žákovská tvorba slovních úloh jako indikátor matematické kultury žáků ZŠ AUTOR: Mgr. Jiří Bureš KATEDRA: Katedra matematiky a didaktiky matematiky ŠKOLITEL: Prof. RNDr. Jarmila Novotná, CSc. ABSTRAKT: Předkládaná disertační práce je zaměřena na žákovskou tvorbu slovních úloh jako indikátor matematické kultury žáků ZŠ. Teoretický rámec práce je tvořen výzkumem zaměřeným na tvorbu matematických úloh (problem posing), výzkumem zabývajícím se slovními úlohami, matematickou kulturou a Teorií didaktických situací v matematice. Cílem práce je zkoumat souvislost mezi tvorbou slovních úloh a matematickou kulturou žáků prostřednictvím analýzy a stanovení charakteristických znaků vytvořených úloh. Práce se skládá ze dvou částí: teoretické a výzkumné. V teoretické části jsou jednak shrnuty hlavní poznatky o žákovské tvorbě úloh, dále pak popsány některé přístupy k pojmům slovní úloha a matematická kultura, a nakonec vysvětleny hlavní pojmy Teorie didaktických situací použité v této práci. Experimentální část je uvedena analýzou předexperimentu, na jejímž základě je vytvořeno a charakterizováno pojetí matematické kultury při tvoření úloh. Na něj navazuje analýza hlavního experimentu, která poskytuje úplný popis vytvořených úloh na základě tohoto pojetí. Na závěr jsou shrnuty výsledky této analýzy zaměřené...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 29 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.